Michel Westher är Årets Teknolog


Varje år utser Chalmers, Chalmers Studentkår och den ideella föreningen Tekniska Samfundet Årets Teknolog – en student som gjort något anmärkningsvärt och osjälviskt för högskolan, studentkåren eller sina medstudenter. Senast i raden att få utmärkelsen är chalmeristen Michel Westher som förutom äran också får ett resestipendium på 10 000 kronor. Han har haft ledarroller i många olika projekt vid sidan av studierna och engagerat sig i både styrelser och föreningsliv. Något han känner extra starkt för är projektet Vår Kamp Mot Cancer som drar in pengar till cancerforskning.

Michel Westher 600x400

Michel Årets Teknolog 2013 prisGrattis Michel! Du är Årets Teknolog 2013, hur känns det?
– Tack så mycket, det känns helt fantastiskt måste jag erkänna! Det är extra roligt att bli uppmärksammad på Chalmers där jag har varit väldigt aktiv och engagerad. Att det har synts, uppskattats och sedan uppmärksammas på detta sätt känns helt otroligt. Jag blev väldigt överraskad när jag fick beskedet, men samtidigt oerhört glad!

Berätta om ditt engagemang som student på Chalmers!
– Jag har haft förmånen att kunna engagera mig i projekt som jag verkligen brinner för och älskar, det har nog gjort att jag lagt ner det där lilla extra. Föreningslivet på Chalmers är fantastiskt och har för min del öppnat väldigt många dörrar för fortsatta projekt och engagemang. Under kandidatutbildningen på Industriell ekonomi satt jag först i programmets PR-kommitté och därefter ett år i styrelsen som sektionsordförande. Min studietid kan sammanfattas som fantastiskt rolig.

Du har även haft ledarroller i olika projekt vid sidan av studierna?
– Det stämmer, jag har startat flera företag och ideella projekt som förhoppningsvis varit till nytta för många studenter. Jag försöker hela tiden ha roligt och om man på köpet kan skapa något som hjälper andra så känns det kanon. Bland annat har jag varit delaktig i att starta och bygga upp satsningar som CompareRepair, Vår Kamp Mot Cancer och Lurn och det är jag otroligt stolt över. Jag har fått arbeta tillsammans med många drivna och häftiga personer som utvecklat mig och gjort projekten möjliga. Det är det jag är mest glad över – att ha fått träffa alla de här personerna och lära känna dem.

Nu får du 10 000 kr i resestipendium för dina insatser, hur ska de spenderas?
– Jag ska resa tillsammans med min flickvän som har varit sjuk sedan en tid tillbaka men som nu börjar må bättre. Vi drömmer om att göra en roadtrip i USA och det här blir ett perfekt bidrag till den resan.

Vad sysslar du med just nu förutom att studera?
– Framför allt fokuserar jag på min flickvän och att hon ska bli frisk. Hon drabbades förra sommaren av en cancertyp som heter lymfom och ända sedan första behandlingen har hennes syster följt henne med kameran. Projektet Vår Kamp Mot Cancer kommer i april att arrangera en fotoutställning som blir en personlig skildring av hur det är att leva med cancer och hur livet förändras. Syftet med Vår Kamp Mot Cancer är att dra in pengar till cancerforskning och vi har fram till idag lyckats samla in 250 000 kronor vilket känns hur häftigt som helst.

Du arbetar också med ett företag som heter Lurn, berätta!
– Vi har utvecklat ett verktyg i form av en webbaserad plattform för e-learning som effektiviserar utbildningar. Målet är att den tid studenter får med lärare i klassrummet ska utnyttjas maximalt. Lärarna har otroligt mycket information och kunskap men studenterna lägger främst tid på att skriva av information som lärarna antecknar på tavlan. Vi vill förse lärarna med perfekt information gällande vad studenterna faktiskt kan och inte kan. På så vis kan tiden i klassrummet användas mer effektivt till att lära studenterna det de har svårt för och ge dem den kunskap som faktiskt bara läraren kan bidra med. Vi startade företaget våren 2013 och har redan vuxit ur vårt första kontor – idag är vi tolv personer som arbetar med Lurn. Plattformen är aktiv i fyra kurser på Chalmers vilket känns otroligt roligt. Det vi gör känns riktigt häftigt och har potential att bli stort inom både akademi och näringsliv!

Tekniska Samfundet
Vår Kamp Mot Cancer
Lurn
CompareRepair
Tidgare nyhet om Michel Westher och CompareRepair

Bild: Kristian Målbakken och Gerardo Telese/CFFC