Per Olof Arnäs gästbloggar om 14-åriga Josefines spännande dag på Chalmers



Häromdagen fick jag ett mejl:
Hej! Förlåt om jag stör men jag tänkte bara på det om Chalmers, om det finns någon möjlighet att bara kika in. Jag skulle tycka att det skulle vara otroligt kul att möjligtvis lära mer, jag älskar verkligen tekniska lösningar, no, ma m.m. Förstår verkligen om det inte är möjligt men tack på förhand ändå🙂 // Josefine

Mejlet var först skickat till Universeum från 14-åriga Josefine Öhman Tengqvist som går i klass 7B på Nygårdskolan i Billdal. I höstas deltog hon tillsammans med sin klass i den stora tävlingen Framtida transporter som arrangerades just på Universeum. Jag satt med i tävlingsjuryn och fick därför mejlet vidarebefordrat till mig.
Det är inte varje dag man får ett sådant mejl…

Ett av våra huvudsyften med vårt engagemang i tävlingar av denna typ är just att få högstadieelever intresserade av teknik och naturvetenskap. Att en av dessa elever självmant hör av sig och ber att få komma hit är ett kvitto på att vi har nått fram med vårt budskap.

Vårt svar till Josefine var naturligtvis att hon var hjärtligt välkommen på ett besök, och den 20 mars fick hon en heldagstur på sitt, förhoppningsvis, framtida lärosäte.

På förmiddagen deltog Josefine på seminarier på Chalmersdagen (informationsträff för gymnasieelever som hölls samma dag) och fick höra mer om de utbildningar hon redan funderar på. Efter en god lunch i Mc2:s café Canyon tillsammans med läraren och forskaren Per Lundgren blev det ett besök i Chalmers renrum. Senare fick hon träffa Petter Isaksson från Chalmers centrala rekryteringsgrupp (CRG) som berättade om studentlivet och skillnaderna mot grundskola/gymnasium.

Efter detta träffades vi på eftermiddagen för att sammanfatta hennes intryck.

Du var ju med på tävlingen Framtida transporter på Universeum där din klass också fick Chalmers hederspris. Vad tyckte du om tävlingen?
– Det var jättekul att få lära sig hur man kan påverka miljön. Vår modell var en båt byggd av grafen, som inte använder fossila bränslen. Den kan ta sig fram överallt och den är självförsörjande på energi. Den blir också billigare eftersom den drar mindre bränsle. Den är också en isbrytare så den kan gå där andra båtar inte kan, till exempel i Norra ishavet, säger Josefine.

Deras prisbelönta modell kommer för övrigt att ställas ut på Fysikaliska leksaker under våren.

Hur kom det sig att du hörde av dig till oss?
– Jag tycker det är väldigt roligt med skolan och jag ville veta mer. Min farfar var professor i kemi, och han hjälpte bland annat till att framställa de första tetra-pak. Jag tycker väldigt mycket om matte och har fått en extra mattebok om algebra i skolan. Jag tycker det är bra att bli utmanad så att jag inte går sysslolös. Algebra är kul, men det är svårt med många variabler.

Du har fått se flera delar av Chalmers idag, vad har varit roligast?
– Renrummet var väldigt kul. Att få lära sig vad de gör där. Det var också kul att få prata med studenterna på Teknisk matematik och Fysik. Att få veta hur de pluggar. Det var också väldigt intressant att få veta att det finns så många val som man kan göra och att man kan plugga utomlands. Jag visste inte heller att det fanns en utbildning där man får starta företag. Den verkar också väldigt kul.

Till sist, vilken linje ska du söka när det blir dags?
– Överst på listan står Teknisk fysik, sedan Industriell ekonomi. Fast Teknisk matematik och Kemi verkar också kul. Det kan bli svårt att välja, säger Josefine.

Dagen efter besöket kom ytterligare ett mejl:
Jag vet absolut vilket universitet jag ska välja, i framtiden!!!

Personligen tror jag att det kommer att gå hur bra som helst för Josefine – även om hon inte väljer Industriell ekonomi…

Per Olof Arnäs
Institutionen för teknikens ekonomi och organisation

Läs mer om tävlingen Framtida transporter >>>
Högstadieelever har svaren på framtidens transportfrågor
chalmeristbloggen.wordpress.com/2014/02/13/hogstadieelever-har-svaren-pa-framtidens-transportfragor

Kreativa högstadieelever löser framtidens transporter
chalmeristbloggen.wordpress.com/2013/01/31/kreativa-hogstadieelever-loser-framtidens-transporter

Högstadieelever designar framtidens transporter
chalmeristbloggen.wordpress.com/2012/12/04/hogstadieelever-designar-framtidens-transporter

Foto (bilden längst upp): Torgil Störner
Foto från Teknikens ekonomi och organisation: Per Olof Arnäs