Amanda fick hetaste sommarjobbet



Chalmeristen Amanda Stehn vann Adeccos tävling om vem som blir bolagets koncernchef en månad i sommar.
I augusti tar hon över vd-stolen i det internationella hr-bolaget med verksamhet i 60 länder.
– Just nu känns det helt fantastiskt! Jag är tacksam över allt stöd jag fått genom processen och att det faktiskt gick hela vägen, säger Amanda Stehn till Chalmeristbloggen.

”Hon uppfyller vår ledarprofil ALEX och har framförallt ett stort hjärta, vilket är särskilt viktigt i en verksamhet som handlar om människor”, skriver juryn i sin motivering.

5 500 sökte jobbet
De åtta finalisterna i Adeccos tävling valdes ut bland 5 500 intresserade sökande. Tävlingen avgjordes i flera steg – en omröstning på webben och en casetävling. I ett klipp på Youtube berättade Amanda varför man skulle ge henne sin röst:
– Jag befinner mig just nu på ett utvecklingsprojekt i Kenya. Jag brinner för att utveckla både människor och organisationer. Det är därför jag är här och det är därför jag söker mig till Adeccoo.

Casetävling med flera utmaningar
När omröstningen på nätet avslutats stod det klart att Amanda knep förstaplatsen. Därefter återstod den stentuffa slutgallringen på plats i Stockholm där finalisterna möttes i en casetävling.
I går tog Amanda Stehn hem den också.
– Det var flera olika uppgifter, så som gruppövningar där man genomförde budgetförhandlingar och kundmöten. Vi gjorde också kapacitetstester och reflektionsövningar. Allting avslutades med att man fick 90 minuter på sig att sälja in adecco som en attraktiv arbetsgivare inför en jury och publik, berättar Amanda för Chalmeristbloggen.

100 000 kronor
Förstapriset i tävlingen är att få vikariera som Adeccos koncernchef under hela augusti månad – samt 100 000 kronor i prispengar.
– Jag har en massa idéer och visioner, men sedan får man förstås se vad som är realistiskt att genomföra. Men jag kommer förstås lyssna väldigt mycket på kompetensen som finns, sa Amanda till GT dagarna innan tävlingen avgjordes.

Talangfull chalmerist
Amanda Stehn pluggar Arkitektur och teknik på Chalmers. Hon har tidigare varit ordförande i studentkårens utbildningsenhet. Förra året uppmärksammades hon för sitt initiativ pallafrukt.se, där trädgårdsägare kan komma i kontakt med personer som vill tillvarata överbliven frukt. Hon var också engagerad i World Values Day.

Foto: Jan-Olof Yxell

Läs mer om tävlingen >>>
www.adeccokoncernchef.se

Läs hela intervjun med Amanda Stehn i GT >>>
www.expressen.se/gt/amanda-24-kan-vinna-jobb-som-koncernchef

Läs vinnarintervju med Amanda i Göteborgs-Posten >>>
www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2352625-hon-vann-sommarjobbet-som-vd

Se Amandas Youtube-klipp >>>
www.youtube.com/watch?v=qsw5YhWW9HE

Läs tidigare blogginlägg om Amanda >>>
chalmeristbloggen.wordpress.com/?s=amanda+stehn