Hon går mot nya utmaningar efter åtta år på Chalmers


Efter att ha spenderat åtta år på Chalmers går nu kommunikatören Annica Eijlinder, en av Chalmeristbloggens trogna skribenter, vidare till stadsdelsförvaltningen Majorna-Linné för att leda deras utvecklingsarbete inom digital kommunikation, sociala medier och IT. Från Chalmers tar hon med sig många insikter och minnen och blickar samtidigt framåt mot nya, spännande utmaningar i en helt annan verksamhet.

Annica Eijlinder

 
Hej Annica! Du slutar nu efter åtta år på Chalmers, vilka är dina starkaste minnen?
– Jag har arbetat på flera ställen på Chalmers – internationella kontoret, Studentcentrum, Kommunikation- och marknadsavdelningen och på institution så jag har samlat på mig härliga minnen från olika områden. Att arbeta med studenter är fantastiskt roligt och har gett många glada skratt under åren! De internationella studenterna har ju ett utifrånperspektiv på hur vi svenskar beter oss och det innebar att man verkligen fick rannsaka sig själv när man skulle svara på varför vi gör si eller så, mycket nyttigt och det gav flera aha-upplevelser. Från arbetet på institution tar jag främst med mig att jag har fått möjlighet att samarbeta med alla dessa människor som är så oerhört hängivna sina områden och som brinner så för det de gör. Deras engagemang smittar av sig och ger mycket energi.

Vilka insikter tar du med dig från dessa åtta år?
– Att det faktiskt går att handla 80 madrasser till studenter en fredagseftermiddag och att ha dem på plats innan dagen är slut. Skämt åsido så handlar det främst om vilken styrka det ligger i att samarbeta över organisatoriska gränser mot ett och samma mål. Att lyfta blicken och på så vis skaffa sig ett större helhetsperspektiv kan man vinna mycket på.

Vad kommer du att sakna mest?
– Alla fantastiska kollegor som jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med! På Chalmers finns det massor av människor som dagligen uträttar stordåd utifrån de resurser och möjligheter som de har att röra sig med.

Du blir nu utvecklingsledare digital kommunikation/IT vid stadsdelsförvaltningen Majorna-Linné. Vad gör en sådan?
– Det är en helt ny tjänst där fokus ligger på kommunikation i digitala kanaler, framförallt externwebb och intranät. Sociala medier blir också ett av mina ansvarsområden. Som förvaltningens webbredaktör med övergripande ansvar kommer jag att leda en grupp på cirka 30 webbredaktörer och under 2015 ska vi göra en webbmigrering och bygga om ett stort antal webbsidor för att bättre svara mot behoven hos invånarna i Majorna-Linné. På IT-sidan kommer jag att medverka i arbetet med att ta fram nya verktyg för e-demokrati samt hålla utbildningar. Delar av tiden ska jag dessutom ägna åt att stötta och coacha stadsdelsförvaltningens fler än 100 chefer i att se nyttan av att kommunicera digitalt. Så det blir inga sysselsättningsproblem!

Vad ser du mest fram emot i din nya tjänst?
– Jag ser framemot att arbeta i en helt annan typ av verksamhet och med andra frågor. Möjligheten att få arbeta med ett uttalat fokus på digitala kanaler, även på strategisk nivå, är väldigt spännande och ligger helt i linje med den väg jag vill gå framåt.

Vilka tror du blir de största utmaningarna?
– Eftersom det är en ny tjänst ser jag en utmaning i att skapa en bra omfattning på innehållet i tjänsten. Det är lätt att ta på sig för mycket när man tycker något är så roligt! En annan utmaning direkt i början blir att få grepp om organisationen, bara i Majorna-Linné arbetar drygt 3500 personer, och veta vem som ska kontaktas i vilka ärenden.

2 comments

  1. Michael Nystås

    Tackj, Carro, för bra text! Och TACK, ANNICA, för dina insatser i Chalmeristbloggen! Lycka till med precis allt.

  2. Annica Eijlinder

    Tusen tack själv! Det har varit ett privilegium att ha fått vara skribent i Chalmeristbloggen🙂 Jag förutsätter att ni fortsätter att dela med er av allt spännade som händer på Chalmers.