Markides kan bli rektor i Lund



Chalmers nuvarande rektor Karin Markides kan bli ny rektor för Lunds universitet.

Hon är en av fyra slutkandidater som nu ska presenteras för universitetskollegiet.
Så sent som i juni meddelade Markides att hon avgår som rektor för Chalmers nästa sommar.
– Jag har haft glädjen att få leda Chalmers under åtta år, och det har varit en fantastisk tid. I min roll som rektor har jag själv gång på gång upplevt den stora respekt som Chalmers åtnjuter, som lärosäte med djup och bredd väl integrerat i samhällets utveckling. Och jag har ytterligare ett inspirerande år fullt med utmaningar framför mig, sa hon i samband med beskedet.

När Lunds universitets rektor Per Eriksson slutar seglar nu Karin Markides namn upp som en av fyra slutkandidater som vaskats fram under ledning av universitetets styrelseordförande Margot Wallström.
Det var en enig beredningsgrupp som den 18 juni föreslog Markides som en av de fyra. Övriga kandidater är prorektor Eva Wiberg, professor i italienska och Per Erikssons ställföreträdare, professor Pär Omling, tidigare generaldirektör för Vetenskapsrådet, rektors strategiska rådgivare, samt professor Torbjörn von Schantz, prorektor och rektors ställföreträdare vid Sveriges lantbruksuniversitet.
Per Eriksson avgår vid årsskiftet. Hans efterträdare ska vara utsedd senast den 19 september.

Foto: Oscar Mattsson

Läs mer om rektorsvalet i Lund >>>
www.sydsvenskan.se/lund/de-ska-presenteras-infor-rektorsvalet

Läs också >>>
Karin Markides lämnar Chalmers 2015
chalmeristbloggen.wordpress.com/2014/06/19/karin-markides-lamnar-chalmers-2015