Jonatan mirakelräddades efter 30 minuter under isen



Ytbärgaren Thomas Sjöstrand räddade livet på chalmeristen Jonatan, som en mörk vinterkväll hamnade under isen vid Chalmersbastun i Härryda.
Tillsammans har de båda framträtt på flera konferenser om hjärtlungräddning de senaste månaderna.
– Förutom en otrolig nervositet just nu mår jag skitbra, sa Jonatan på en stor konferens i Falkenberg tidigare i sommar.
Thomas och Jonatans gripande vittnesbörd finns på Youtube och du kan se det här ovan direkt i Chalmeristbloggen.

Det var den 8 januari 2013 som räddningstjänsten fick ett larm till brandstationen i Öjersjö, där ytbärgaren Thomas Sjöstrand och hans kollegor tjänstgjorde. Dagen efter uppmärksammades händelsen med en kort notis i Göteborgs-Posten.
Jonatan, som är sjöstudent på Chalmers, hade hamnat under isen efter ett dopp i Sandsjön invid Chalmersbastun.
– När vi kom dit var det ganska lugnt på platsen. Nere vid isen ser vi en brygga, bastun och en liten vak där de hade badat. Cirka tio meter längre ut är det ett litet hål, som ungdomarna huggit upp eftersom de sett den här killen under isen. Ytterligare cirka tio meter ut hittar vi ett hål till, där de hade sett honom sista gången, berättade Thomas Sjöstrand i Falkenberg.

Lyste väg under isen
Thomas hade simkläder och cyklop med belysning på sig och gick ner i vaken. Kollegan P-A sökte ovan isen medan Thomas lyste nere under den:
– Det var blankis så han kunde se jättebra där jag lyste. Jag tittade neråt, vinklade lampan lite, och trodde att jag såg två brädor, men det var Jonatans ben. Jag stack ner och fick tag i honom.
Då hade Jonatan legat under isen i närmare 30 minuter. Uppe på bryggan påbörjades omedelbart hjärtlungräddning.
– Vi höll på i kanske fem minuter, berättade Thomas.
När ambulansen kom till platsen tubades Jonatan och fick en automatisk bröstkorgskompressionsmaskin (Lucas) inkopplad.
– När vi lyfte in honom i ambulansen hade han pulsar och hjärtfrekvens. Helikopter var beställd också men den kunde aldrig lyfta på grund av dimman den kvällen.

Ett levande bevis
Som ett levande bevis på mirakelräddningen i Härryda klev Jonatan själv upp på scenen efter Thomas Sjöstrands anförande. Och han höll ett kort tal om livets värde och om den enorma medmänsklighet som han menar räddade hans liv.
– Frågan om livets värde är otroligt intressant. I enlighet med evolutionen skulle man kunna hävda att livet inte har ett inneboende värde utan att vi lever enbart för att vi som art ska utvecklas och ändra form. Men vi lever inte längre utifrån de premisserna. Evolutionen gav oss empati och medmänsklighet. Med de byggstenarna har vi, och framför allt ni som sitter här i dag, byggt ett nytt samhälle där inte bara den med bäst genuppsättning klarar sig, ett samhälle där alla får en chans att leva länge och lyckligt. Även människor som jag, som medvetet simmar in under is, hur korkat det än må¨vara, och som medvetet tar stora risker bara för att få adrenalinkickar. Om det inte vore för att jag klarade mig i den här olyckan hade jag förmodligen dött i något annat korkat upptåg, sa han.
Jonatans anförande ledde till stående ovationer.
– Tack vare Thomas, Patrik, Pascal och Hans, tack vare alla som var med och räddade mig, så lever jag i dag. Er empati och medmänsklighet räddade mig, inte bara den 8 januari 2013, utan varje dag sen dess. Tack vare alla som sitter här i dag går vi mot ett samhälle som bygger på vördnad och kärlek till varandra och livet. Jag vill tacka er från djupet av mitt hjärta, sa han.

Hör av dig till Chalmeristbloggen, Jonatan!
Det är oklart om Jonatan är tillbaka i studier på Chalmers efter olyckan. Chalmeristbloggen vill därför gärna komma i kontakt med honom. Om du läser det här, Jonatan, får du gärna höra av dig till michael.nystas@chalmers.se.

Foto: Pascal Kåveryd, Räddningstjänsten