Studentmottagning med glatt humör trots moln



Regnet hängde i luften men det var med glatt humör som 2 300 nya studenter hälsades välkomna till Chalmers den 19 augusti.

– Jag tror att ni känner den inbjudande värmen och glömmer bort det där andra vädret, sa rektor Karin Markides i sitt tal från kårhusets glastunga.

Den stora mottagningsdagen är ett av Chalmers främsta kännemärken och sätter sin prägel på Göteborg under de fyra närmaste veckorna. Redan tidigt på morgonen samlades de nyantagna på Götaplatsen för diverse lustifikationer och utdelning av persedlar, som t-shirtar, Snobben-öron och Asterix-vingar.
Efter uppvärmning och repetition av sektionsramsor tågade de nya chalmeristerna under ordnade former bakom fanborgen upp till Teknologgården.

Personliga minnen
Där hälsades de officiellt välkomna av rektor Karin Markides, kårordförande Philip Radtke och Mottagningskommitténs ordförande Lea Jerre. De båda sistnämnda delade med sig av några personliga minnen från sin egen mottagningstid.
– För fyra år sen stod jag också här. Jag var väldigt målmedveten – jag visste exakt vad jag skulle göra: Jag skulle studera i tre år, bli byggnadsingenjör. Jag skulle ha ett schyst bygge, några ritningar under armen, åka ut till bygget i en schyst bil, peka på ritningarna, alla skulle vara glada, jag skulle sätta mig i bilen och käka Riesen, för det hade jag sett på tv, sa Philip Radtke.

Han fortsatte:
– Nu har det gått fyra år. Jag har ingen schyst bil, jag har inga ritningar, men däremot väldigt många glada människor runtomkring mig.
Och han pratade om vikten av att engagera sig i kåren och bygga upp ett kontaktnät av människor på olika utbildningar och sektioner.
– Våga prova på olika saker, det finns nånting för alla. Våga stanna upp och tänka till. Vägen ändras hela tiden. Det här är en tid som är en gång i livet, så ta tillfället i akt, sa Philip Radtke.
Dagen till ära ledde han till sist avtäckningen av en ny och blank skylt på kårhusets fasad. Med texten ”Chalmers kårhus”.

”Vadå chalmerist?”
Mottagningskommitténs ordförande Lea Jerre inledde med att se tillbaka på sin egen första dag:
– Chalmerist var ett ord som kändes lite overkligt för mig när jag stod där ni står i dag. ”Vadå chalmerist? Jag har ju precis kommit hit”, tänkte jag. Men så är det. Ni är alla nya chalmerister, sa hon.
Hon berättade sedan om vad som väntar under de kommande veckorna och rekommenderade de nya studenterna att ta vara på tiden.
– Min egen mottagning var helt fantastisk. Jag fick med mig många otroliga minnen, men det absolut bästa jag fick med mig var alla fantastiska vänner jag fick. Njut av tiden och ta in så många intryck du kan, men tänk på att det alltid är upp till dig själv vad du vill vara med på, sa Lea Jerre.

Hon framförde också en lugnande förhoppning om att det om fyra veckor inte längre kommer att kännas främmande att kalla sig chalmerist:
– Innebörden kommer förmodligen att variera från person till person. Det är precis så det ska vara. För mig betyder nämligen chalmerist att man kan vara precis hur man vill. Och det är det som mottagningen är till för att visa – att Chalmers är en plats för alla.

40 miljoner i extra kvalitetspeng
Karin Markides gratulerade studenterna till att ha valt det bästa universitetet, och passade på att lyfta fram några av de aktuella undersökningar där Chalmers placerat sig högt – som Sifos anseendemätning (Chalmers #1), International Student Barometer (#1 i Europa), Leidenrankningen om näringslivssamverkan (#3 i världen) och Universitetskanslersämbetets utvärdering (35 % av utbildningarna fick högsta betyg).
– Som bonus efter Universitetskanslersämbetets utvärdering fick Chalmers 40 miljoner kronor extra i kvalitetspeng. De pengarna är till er för att modernisera bland annat laboratorier och nätbaserat stöd, sa Markides och rev ner applåder och jubel.

Hon uppmanade också studenterna att ta kontakt med henne om de vill prata om saker de inte är nöjda med.
– Men det viktigaste är att du snabbt hittar din egen trivselfaktor, hur du ska lyckas med dina studier och några bra vänner som du ska ha hela livet. Så är det här, chalmerist är man för livet, sa Karin Markides.

Det regn som hängde i luften kom strax hällande ner. Men så länge chalmeristerna stod samlade på Teknologgården höll det uppe.
Naturligtvis.

Text: Michael Nystås
Foto: Johanna Olovsson, Oscar Eliasson, CFFC.se

Se fler av CFFC:s bilder från mottagningsdagen >>>
cffc.se/bilder/2014/forsta_dagen

Läs mer om mottagningen på Chalmers >>>
student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/nystudent/Sidor/Forsta_veckan.aspx

FAKTA
2 648 nya studenter är antagna till Chalmers grundutbildningar höstterminen 2014. Alla utbildningsplatser är fyllda, och de mest sökta programmen är arkitektur och teknik, arkitektutbildningen, teknisk design, industriell ekonomi och tekniskt basår.

Antalet förstahandssökande till Chalmers grundutbildningar var i år 6 030, en minskning på knappt 6 % från föregående år.

Den 1 september har de internationella studenterna sitt upprop och då väntas ytterligare drygt 1 000 studenter skriva in sig för studier på något av Chalmers masterprogram. Det exakta antalet internationella studenter är klart först efter uppropet, men årets preliminära antagningssiffror till masterprogrammen visar en ökning på 52 % bland de betalande internationella studenterna.

Faktasammanställning: Carolina Eek Jaworski
terminsstart_140819b

terminsstart_140819c