Lyckad invigning av Astazero



En dröm gick i uppfyllelse för svenska trafiksäkerhetsforskare när Astazero, världens mest avancerade testanläggning för aktiv säkerhet, invigdes den 21 augusti.
Nu kan Sverige inta en ledande position i utvecklingen av framtidens fordonsteknik.
Senast statssekreterare Håkan Ekengren besökte Hällered utanför Borås stod han på en klippa med skyddshjälm och såg hur grävmaskiner och bulldozers arbetade i vad som han då tyckte var vildmark. Bara 1,5 år senare är han tillbaka för att inviga Astazero, världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhetslösningar. Den har kostat en halv miljard att bygga och täcker en yta på två miljoner kvadratmeter.

”Vi har nått en milstolpe”
– Det är kanske svårt att föreställa sig den stora förändring automatiserade bilar kommer att innebära för trafik och säkerhet, men vad som är klart är att vi nu nått en milstolpe. Denna anläggning kommer att bidra till utvecklingen av bekvämare och säkrare trafik, den kommer att bidra till att miljontals liv räddas, sa Håkan Ekengren innan han klippte det blågula invigningsbandet.
Chalmers äger Astazero tillsammans med Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. I sitt tal tackade rektor Karin Markides (ovan) stat, näringsliv och akademi för det samarbete som gjort anläggningen möjlig på bara några få år.

Betonar Chalmers samverkan
Anna Dubois, professor och ledare för styrkeområde transport på Chalmers, ville också passa på att betona Chalmers samverkan med andra aktörer – något som stärkts sedan trafiksäkerhetscentrumet Safer etablerades hos Chalmers 2006 och som fått en extra boost av regeringens strategiska satsning på transportforskning sedan 2010.
– Detta har möjliggjort mobilisering av allt fler forskningsdiscipliner till området, som i sin tur har inneburit att utvecklingen accelererat, inte minst inom aktiv säkerhet, säger hon.

Sverige kan bli världsledande
Detsamma gäller forskningen kring självkörande bilar och automatiserade transportsystem. Astazero blir nu den extra krydda som gör att Sverige har chansen att bli världsledande i utvecklingen.
– Det behövs många kunskapsområden för att utveckla framtidens transportsystem. På Chalmers finns många av dessa och satsningarna på transportforskning och utbildning har stimulerat samarbeten mellan dem. Idag använder forskarna virtuell simulering och miniatyrfordonslabb och i nästa steg kan de nu bedriva tester och vidareutveckling i full skala på AstaZero, säger Anna Dubois och fortsätter:
– Det här ger också våra studenter ännu fler möjligheter att delta i forskningen. Forskningsnära utbildning i samverkan med industrin är helt centralt i våra utbildningar.

Hundratals deltog i invigningen
Under invigningens uppvisningar på Astazeros jättelika högshastighetsbana fick de flera hundra besökarna en uppfattning om hur långt utvecklingen av säkerhetslösningar kommit idag. Automatiska inbromsningsystem räddade livet på testdockebarnet ”Urban”, en bil som höll på att köra in i en annan vid ett ”filbyte” styrdes undan av ett automatisk blindspotsystem och ett elektroniskt stabiliseringssystem förhindrade att ett stort lastbilsekipage välte i en kurva. På videolänk fick publiken dessutom se hur en helt och hållet självstyrande bil tog en vända på områdets 5,7 kilometer långa landsvägsbana.

Text: Lasse Nicklason
Foto: Dick Gillberg

Läs mer om Astazero >>>
www.astazero.com

??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ??????????????????? ???????????????????