Internationella stipendiater träffade sina sponsorer



För andra året i rad träffade stipendiater från fem länder sina studiesponsorer över en lunch i anrika Chalmersska husets vackra salonger.
– Den koppling till verkligheten som mina studier på Chalmers har gett mig, är jag mycket tacksam över, sa Que Wang som studerar sitt andra år på Chalmers med hjälp av stipendium från Volvo Car Corporation.

Lunchen den 29 augusti hölls för att introducera alla stipendiaterna för sina sponsorer och för att välkomna de studenter som nu läser sitt första år på Chalmers. På plats fanns 21 stipendiater samt representanter från Volvo Car Corporation och Volvo Group. Dessutom medverkade representanter för US Friends of Chalmers.
Särskilt inbjuden var entreprenören Sievert Larsson samt även Lars Eriksson, som donerat pengar för första gången.
– Tack för att ni kommit till Chalmers och Sverige, underströk Peter Lindwall, Development Officer, i sitt välkomsttal.

Utbildning i världsklass
Årets öppningstal hölls av Maria Knutson Wedel, vicerektor för grundutbildningen. Hon inledde med att tala om Chalmers strategiska ställningstagande att på olika sätt arbeta för en hållbar framtid.
– Chalmers står för utbildning i världsklass, nu och i framtiden. Med våra utmärkt duktiga studenter står vi oss i den internationella konkurrensen, sa Maria Knutson Wedel.
Hon fortsatte sitt anförande genom att vända sig direkt till stipendiaterna:
– Vi vet att ni alla, som utexaminerade masterstudenter från Chalmers, kommer att arbeta globalt i internationella företag. Vi vet också att ni kommer att arbeta i team med olika kulturell bakgrund. Tillsammans lägger vi grunden för framtidens teambaserade globala arbetsmiljöer genom den interkulturella utbildning som Chalmers erbjuder.
Därefter vände sig Maria Knutson Wedel till donatorerna:
– Jag vill understryka hur viktigt det är att ni som donatorer känner er delaktiga i Chalmers arbete för en hållbar framtid.
– Som William Chalmers sa, Avancez, avslutade Maria Knutson Wedel sitt tal.

Ny donator
I år hälsades en ny alumn och numera donator välkommen, Lars Eriksson. Den student som för första gången får Lars Erikssons stipendium kommer från Mexico och läser sitt andra år på Chalmers.
– Jag är så stolt över utnämningen, sa Ana Isabelle Navarette Perez.

Stolt donator
Entreprenören och filantropen Sievert Larsson har donerat pengar till ett stipendium i sitt eget namn riktat till thailändska ungdomar som vill läsa in en masterexamen på Chalmers. Dagen till ära höll han ett tal till stipendiaterna.
– I år är det mitt femte år som stipendiedonator. För mig är det en ära att vara en av två privata donatorer till Chalmers internationella masterprogram, sa Sievert Larsson.
– Jag uppskattar verkligen att se så många stipendiater från Thailand och jag är glad över att vara i den här positionen eftersom jag vet att jag hjälper studenter och ungdomar från Thailand att förändra sina liv, sa en mycket stolt donator.

Femton studenter från Thailand har hittills studerat på Chalmers med goda resultat. Sievert Larsson tycker om att hålla kontakten efter att studenterna har avslutat sina studier.
– Nyligen fick jag ett mail från en chalmerist från Thailand som har fått ett uppdrag inom the Thai Minister of Foreign Affairs under ett år, med placering i Buthan, berättade han.
– Anledningen till att jag donerar är att Göteborg som stad ligger mig varmt om hjärtat. Jag föddes i Göteborg, har studerat i Göteborg och arbetat här. När jag var ung stod Chalmers överst på listan för utbildning med hög status. Men, tyvärr gick jag aldrig på Chalmers. Anledningen är att jag aldrig sökte hit, fortsatte Sievert Larsson med glimten i ögat.

Internationella studenter får unika möjligheter
Chanin Lerdmaleewong från Thailand och förstaårselev på mastersprogrammet i kemiteknik, och dessutom Sievert Larsson- stipendiat, berättar att stipendiet ger honom en unik personlig möjlighet att lära sig mer om hur Europa fungerar. Han vill även passa på att resa i Europa för att lära sig mer, om möjlighet ges.

Que Wang från Kina och Anusha Barman från Indien går båda andra året på masterprogrammet i elteknik. Hon berättar att hon uppskattar det ”know how” hon känner att hon får i sin utbildning.
– Min utbildning är direkt kopplad till hur det är i verkliga livet, och det är mycket användbart, sa Que Wang.
– Jag vill försöka lära mig om svensk handel och affärsverksamhet, när jag är här, fyller Anusha Barman i under vårt samtal.
Innan vi avslutar kommenterar båda att de uppskattar hur rent och vackert Sverige är och att svenskarna är varma och öppna.

Samarbete med näringsliv
För tredje året i rad har Volvo Group delat ut stipendium och representerades, dagen till ära, av Teresa Krook.
– Stipendierna ger ungdomarna en möjlighet till att skaffa sig fantastiska erfarenheter. I den grupp som fick stipendier för två år sedan har alla haft sommarjobb, fått extrajobb eller fått en mentor. Det är fantastiskt roligt, sa Teresa Krook.
– Volvo är etablerat i stipendiaternas länder, vilket innebär att de även blir goda ambassadörer för företaget. Indien och Kina är viktiga marknader för oss och det är roligt att se hur unga studenter tillför idéer och energi. Kulturutbytet är också energiberikande för alla, poängterade Teresa Krook.

Text: Catharina Norberg
Foto: Michael Nystås

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????