De får Rune Anderssons stipendium 2014



Oskar Kvarnström, Jeanna Perman Sundelin och Ann-Sofie Hörlin belönas med Rune Anderssons stipendium 2014.
De tog emot sina utmärkelser på omkring en halv miljon kronor vardera i samband med en högtidlig ceremoni i Chalmersska huset.

Det är alltid finstämd fest när Chalmers delar ut Rune Anderssons stipendium. Det glittrar i takkronorna i Chalmersska huset, det brinner ljus på borden, stolta stipendiater och anhöriga skiner ikapp och donatorn, chalmeristen och industrilegendaren Rune Andersson, går omkring och myser.

De bästa studenterna
Karin Markides, Chalmers rektor och vd, var utdelningsceremonins första talare.
– Det här är en av de finaste högtider vi har på Chalmers, sa hon.
Markides tackade Rune Andersson för hans generositet:
– Det är fantastiskt att vi har alumner som verkligen förstår värdet av vad Chalmers studenter kan göra för samhället om de får extra möjligheter. Ända sen jag kom hit som rektor 2006 har jag varit väldigt intresserad av hur vi ska få Chalmers att leverera den absolut bästa utbildningen och de absolut bästa studenterna.
Rektorn menade att stipendiet är en viktig komponent i det arbetet.
– Kunskapen om vad en ingenjör kan göra i samhället genom att addera ytterligare kunskaper inom ledarskap och ekonomi är central. Du har verkligen sett det och det hedrar dig, sa hon och framförde sitt och högskolans tack till Rune Andersson.

Delade med sig av sin långa erfarenhet
Även donatorn själv höll sin vana trogen ett anförande där han delade med sig av sina 40 år i toppen av svenskt näringsliv.
– När jag började var tekniken det absolut dominerande i basindustrin. Men sen dess har mycket hänt. I dag är istället kostnaderna för marknadsföring helt dominerande. Det gäller att ha balans på båda områdena. En oroande utveckling jag sett de senaste 20 åren är att riskkapitalbolag gått in och tagit över väldigt många svenska företag. Det är en underlig form som jag inte tror är särskilt hälsosam. Man måste ägna tid åt både den kortsiktiga marknadsföringen och den långsiktiga teknikutvecklingen, sa Rune Andersson.
Enligt honom är riskkapitalbolagen inte intresserade av långsiktighet eftersom de redan innan de går in i ett företag vet att de kommer att sälja det inom några år.
– Det ger inga större incitament att starta några långsiktiga projekt. Jag hoppas att vi kan behålla en stor andel långsiktiga företag i Sverige.
Rune Andersson fortsatte:
– Oavsett vilken bransch man är i är det oerhört viktigt att man har båda angreppspunkterna – den kommersiella och det tekniska kunnandet. Båda är lika viktiga och det var därför jag instiftade det här stipendiet. Jag tror att det är viktigt att man får en chans till att komplettera sin utbildning.

Dagens huvudpersoner
Därefter vidtog själva utdelningen och allt fokus hamnade på dagens tre huvudpersoner: Oskar Kvarnström, Ann-Sofie Hörlin och Jeanna Perman Sundelin. De fick ta emot blommor och diplom av Karin Markides och Rune Andersson.

Jeanna Perman Sundelin har en masterexamen i bioteknik från 2005 och har även doktorerat vid Göteborgs universitet. Hon är verksam inom life science-området och tilldelas nu 500 000 kronor för att komplettera sin redan gedigna utbildning med en MBA på anrika Cambridge University.
– Jag har alltid haft väldigt roligt när jag har studerat. Det var roligt med naturvetenskap, det var roligt när jag läste på Chalmers. Jag hoppas kunna fortsätta sprida det och vara med och bygga upp nya life science-företag. Jag vill tacka för den fantastiska möjlighet som jag får nu med det här stipendiet, sa Jeanna Perman Sundelin.

Oskar Kvarnström (F11) tilldelas ett stipendium på 466 000 kronor. Han är civilingenjör i teknisk fysik med en examen från 2011 och var under hela studietiden aktiv i olika kårföreningar. Kvarnström är i dag verksam som konsult inom processenergi, energistrategi och affärsutveckling, och siktar nu på att ta en Global Energy MBA på Warwick Business School i Storbritannien.
– Jag inriktade mig mot hållbara energisystem under mina sista år på Chalmers och känner att det är vad jag vill jobba med nu när hela världen måste ställa om. Jag har en väldigt bra teknisk grundkompetens, men har känt att jag saknat marknadsbitarna och förståelsen för den ekonomiska sidan, förklarade han.
Oskar Kvarnström påbörjade sin MBA-utbildning redan i maj.
– Jag tar emot stipendiet med stor tacksamhet och kommer att göra mitt allra bästa för att fortsätta att vara en god ambassadör för Chalmers även i framtiden.

Ann-Sofie Hörlin (V98) har en civilingenjörsexamen i väg- och vattenbyggnad och är verksam som hållbarhetschef inom Braathens Aviation, i en roll med stor tyngdpunkt på miljö, etik och ekonomi.
Hon tilldelas nu 498 000 kronor för att läsa en MBA på Handelshögskolan i Stockholm.
– Jag har haft MBA-drömmen ganska länge och tack vare stipendiet går den nu i uppfyllelse, sa Ann-Sofie Hörlin i sitt tacktal.

Ceremonin den 3 september leddes av Marianne Gyllensten, development officer på Chalmers, som även passade på att avtacka Sirpa Pöyhönen, mångårig spindel i nätet för Chalmers Vänner, som nu går i pension.
– Utan din sisu kommer vi att stå oss slätt, sa Marianne Gyllensten.

Åtta år – 25 stipendiater
Rune Anderssons stipendium delades i år ut för åttonde gången. Totalt har Andersson hittills donerat 13,5 miljoner kronor till ett stipendium i sitt namn på Chalmers. Stipendiet kan sökas för fortbildande studier i ekonomi eller juridik av den som har en chalmersexamen och några års arbetslivserfarenhet.
De flesta av dem som fått stipendiet – en exklusiv skara på numera 25 personer – har valt att vässa sin chalmersutbildning med en MBA utomlands.
Varje stipendium är på omkring 500 000 kronor.

Text: Michael Nystås
Foto: Jan-Olof Yxell
??????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????