Violeta Roso vann Best Paper Award på Bali


När den sjätte internationella konferensen om Operations and Supply Chain Management (OSCM) hölls på Bali i slutet av 2014 gick Best Paper Award till ingen mindre än chalmersforskaren Violeta Roso. I sin prisade artikel ”Improvements in movement of empty containers – The case of Port Gothenburg” undersöker hon hur transport av tomcontainrar mellan terminaler kan ske på andra sätt än med traditionella lastbilar. Vinnaren är mycket glad och nöjd över priset och processen som föregick det.

Violeta på Bali 830x600

Grattis Violeta! Hur känns det?
– Tack så mycket, det känns jätteroligt! Inte bara på grund av själva priset utan även för allt som varit kring tillkomsten av artikeln. Det hela började med att jag handledde ett examensarbete som vann Göteborgs Hamns utmärkelse för årets bästa examensarbete för hållbara godstransporter – ett examensarbete som min artikel delvis baseras på. Både handledningen av examensarbetet och arbetet med att skriva artikeln var väldigt givande och bra resultat kommer oftast ur att man har haft roligt under arbetets gång! Sedan ansökte jag om ett jubileumsanslag från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse för min resa till konferensen som hölls på Bali och kammade hem det – kan det bli bättre?

Vad handlar din artikel om?
– Den heter Improvements in movement of empty containers – The case of Port Gothenburg och syftet är att undersöka och jämföra om transporten av tomcontainrar mellan olika terminaler kan utföras med andra transportmedel än vanliga lastbilar, exempelvis med pråmar eller längre lastbilar som har större kapacitet. I artikeln utgår jag ifrån kriterierna ekonomi, miljö, flexibilitet och tidseffektivitet.

Berätta om konferensen!
– Temat för den sjätte upplagan av OSCM-konferensen var Making the world more comfortable, sustainable, and socially responsible: the role of operations and supply chain management. Dessutom ordnades Forum for Directors of PhD studies där jag deltog i min roll som studierektor för institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers. Det var mycket intressant att se hur andra forskarskolor är organiserade och att vi, trots olikheterna, står inför samma eller liknande utmaningar. De flesta konferensdeltagarna var från Asien men jag träffade även en hel del forskarkollegor från Skandinavien, bland annat från Målde och Stavanger i Norge samt Laparanta i Finland.

Sist men inte minst, hur var Bali?
– Bali är jättefint, underbart klimat, supergod mat och snälla, ödmjuka människor! Jag bodde på ett litet hotell i närheten av konferensanläggningen som också det var fantastiskt.

Text: Hanna Timring
Foto: Privat