Supertalang, innovationsexpert och nu prefekt


Hon utsågs av Veckans affärer till en av Sveriges största supertalanger 2012, har mångårig erfarenhet inom akademin och ett nära samarbete med näringslivet där hon hjälper storföretag att utveckla innovationsförmåga. I somras blev hon biträdande professor med inriktning på innovation management och nu axlar hon rollen som prefekt för Teknikens ekonomi och organisation, en av Chalmers institutioner. Möt den glada och positiva ”doern” Maria Elmquist som under 2015 kommer att satsa fullt ut på strategiarbete.

Maria Elmqvist, CBI/Innovationsteknik

Hur var känslan när du fick beskedet att du blir prefekt?
– Jag blev jätteglad! Det är ett oerhört förtroende att få.

Vad lockade dig till att söka tjänsten?
– Jag blev nominerad och uppmanad att söka av flera kollegor på institutionen som jag har djupt förtroende för. Funderingarna gick mycket fram och tillbaka innan jag till slut lämnade in en ansökan. Jag har stor respekt för uppdraget men jag har egenskaper som jag tror kan bidra till arbetet med att utveckla vår institution. Jag vet att jag också kommer att lära mig mycket och jag gillar att utvecklas och drivs av att ta mig an nya utmaningar.

Vad ser du allra mest fram emot?
– Att få bidra till institutionens utveckling och att få lära känna många nya personer. Jag tycker också det ska bli roligt att driva det strategiska arbetet och ser fram emot att diskutera våra utmaningar med nya kontakter i näringslivet och i akademin.

Och vad tror du blir den största utmaningen?
– Min största utmaning är alltid att få tiden att räcka till! Som tvåbarnsmamma är jag rädd om min tid så jag måste bli ännu bättre på att fokusera och prioritera, speciellt eftersom min ambition är att fortsätta forska parallellt. Jag är involverad i två spännande projekt som jag inte vill släppa!

Hur är du som ledare?
– Jag är rak och säger vad jag tycker, men också lyssnande och empatisk.

Har du redan nu identifierat några viktiga satsningsområden?
– Nej, det är ett arbete vi behöver göra tillsammans på institutionen, även om jag såklart har några tidiga tankar. Vår största satsning under 2015 blir att arbeta mer uttalat med att utveckla en strategisk riktning för institutionen som helhet.

Vad har du gjort tidigare?
– Jag studerade industriell ekonomi här på Chalmers med start 1995. När studierna var klara spenderade jag en kort tid på ett startup-bolag innan jag återvände som doktorand. Jag disputerade 2007 och gjorde sedan en post doc på Ecole de Mines i Paris. Sedan fick jag Wallanderstipendium för min avhandling och fick möjlighet att fortsätta forska på Chalmers. Våren 2010 blev jag docent och i somras befordrades jag till biträdande professor med inriktning på innovation management. Min forskning fokuserar främst på att förstå hur stora etablerade företag kan arbeta för att möjliggöra innovation, bland annat är jag intresserad av hur man kan använda kunskap från designområdet i traditionella industrier.

Visste du tidigt att det var en akademisk karriär som gällde?
– Jag trodde alltid att jag skulle arbeta på ett större internationellt företag men allt eftersom jag fått nya roller inom akademin har jag upptäckt att jag har ett av de bästa jobb som finns. Jag har ännu inte träffat på någon i industrin som verkar ha ett mer utvecklande jobb än det jag har! Kanske beror det på att min forskning alltid varit väldigt industrinära och att jag har fått arbeta med strategiska frågor inom organisationer och i ledningsgrupper på många stora företag. Jag har haft förmånen att vara involverad i flera forskningsprojekt med många olika kollegor, vilket har lett till oerhört spännande forskning, i alla fall i mina ögon.

Hur inledde du din första arbetsdag som prefekt?
– Jag påbörjade tjänsten den 1 januari men tjuvstartade lite innan jul genom att prata en hel del med min företrädare Per Svensson. Det är mycket som ska överlämnas och mycket att sätta sig in i. Men steg ett var nog ändå att utse viceprefekter och prata med alla avdelningschefer. Det jag lagt mest tankekraft på nu i början är hur vi praktiskt kan bedriva strategiarbetet under 2015.

Beskriv dig själv med tre ord!
– Glad, positiv, doer!

Maria Elmquist

Foto: Jan Olof Yxell