Revanschsugne chalmeristen Rasmus Myrgren i London-OS



I dag gick chalmeristen Rasmus Myrgren (M05) in i kampen om medaljerna i OS.

Efter sjätteplatsen i laserjolle i Peking 2008 är han revanschsugen.
– Jag var jättemissnöjd med den placeringen. Jag var så nära medalj, till och med nära guldet inför sista racet. Nu siktar jag på att få lite upprättelse och hålla mig kvar uppe i toppen hela vägen, säger Rasmus Myrgren i en intervju med SVT.
Och revanschlusten gav resultat: han ligger femma efter de inledande racen nu på eftermiddagen.
Laserjolle är den största seglingsklassen i OS med 48 tävlande från lika många länder. Rasmus Myrgren togs ut till London i stentuff konkurrens. Resan mot medaljen går via tio så kallade race, som genomförs under hela denna vecka.
Slutstriden sker nästa måndag i ett avgörande medaljrace mellan de tio bästa. Rasmus Myrgren fokuserar redan nu på medaljracet:
– Det har ett lite annorlunda format jämfört med de andra racen. Jag har skaffat mig lite struktur och sett över vilka förutbestämda drag man kan göra om det ena eller det andra inträffar, säger han till SVT.
Förberedelserna har för Rasmus del bestått av träning, mycket segling och mycket – mat!
– Det kommer att vara mycket mera vind i London än i Kina, så för mig handlar det inte om att gå ner tio kilo, utan snarare att gå upp två-tre kilo, avslöjar han.
Rasmus Myrgren är civilingenjör med examen i maskinteknik från Chalmers. I en intervju med Ny Teknik tidigare i sommar berättar han om vilken stor nytta han haft av sin utbildning som elitseglare:
– På utbildningen lär man sig att utveckla saker på ett strukturerat sätt. På samma sätt kan jag utveckla mig själv som produkt och idrottsman, säger han.
Efter första dagens tävlingar ligger Rasmus Myrgren på en fin femteplats. Rasmus anses vara en av de svensk seglare som har störst medaljchans i London-OS.
– Rasmus Myrgren har utvecklats på ett bra sätt och ligger med i toppen, säger SVT:s seglingsexpert Marit Söderström Nord strax efter att dagens tävlingar avslutats.
Han är inte ensam chalmerist i London-OS.
Chalmeristbloggen är tillbaka i morgon med ett färskt inlägg om vilka de andra chalmeristerna i London är.
Missa inte det!

Se intervjun med Rasmus Myrgren på SVT Play >>>

Läs Ny Tekniks intervju med Rasmus Myrgren >>>
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article3495669.ece

Foto: SVT och Svenska Seglarförbundet

En kommentar

  1. Erik

    Kul med Chalmerister i OS! Chalmeristen Niclas Düring seglade i 49er-klassen tidigare idag och ligger två efter de två första racen.

    • Michael Nystås

      Hej, Erik! Kul! Tack för tipset – jag kände inte till att Niclas också är chalmerist! Jag tar självklart med honom i bloggen i morgon, det blir ett inlägg om andra chalmerister i OS.
      Vänliga hälsningar med tack för att du följer Chalmeristbloggen!
      /Michael

  2. Pingback: Chalmeristerna som jagar guld i OS « Chalmeristbloggen