Chalmers Formula Student tog brons i Tyskland



Tårar av både glädje och sorg.

Det kan låta som en klyscha, men var en överväldigande verklighet under Formula Student.
Häromveckan samlades 75 av de bästa FS-lagen till den prestigefyllda tävlingen Formula Student Tyskland – sex dagar av rivalitet, drama och respekt.
Med hårt slit tog Chalmers Formula Student en känsloladdad tredjeplats.
Formula Student är världens största tekniktävling för ingenjörsstudenter och lockar lag från hela världen. Varje lag bygger en formelbil som bedöms både i statiska moment (formgivning, kostnad, affärskunskap) och dynamiska (skidpad, acceleration, autocross och varvlopp/bränsleekonomi). Flera tävlingar hålls runtom i världen, men den som lockar alla topplagen är Formula Student i Tyskland.

Stannar i laget i flera år
De flesta lagen har en strategi som syftar till att vinna, vilket ofta innebär att studenter stannar i laget i flera år för att samla på sig erfarenhet. Men Chalmers Formula Student (CFS) har ett lite annorlunda arbetssätt. CFS fokuserar på att det hela ska vara utbildande för teknikstudenterna och ställer därför upp ett helt nytt lag varje år. Medlemmarna i laget har alltså ingen tävlingserfarenhet eller kunskap från tidigare år. Då krävs det en enorm arbetsinsats och hängivenhet för att vinna tredjepris. Bronsplatsen var en oerhörd framgång. Vid prisutdelningen jublade laget så vilt att kommentatorn till och med noterade: ”Att vinna förstapriset ser nästan ointressant ut i jämförelse.”

Granskade bilarna
Veckan inleddes med att domarna granskade alla bilar för att se till att de uppfyllde tävlingsregler och säkerhetskrav. Granskningen är uppdelad i olika moment: teknisk inspektion, lutningsprov, bullerprov och bromsprov. Chalmers Formula Student godkändes snabbt och kunde därmed ägna tid åt att förbereda sig inför de dynamiska momenten och öva lite på banan.

Lagets egna ord om tävlingen
Fredag:
För bara några veckor sedan tävlade vi i Formula Student Storbritannien. Där korsade vi aldrig mållinjen i varvloppet, vilket kostade oss en massa poäng.
Vi tog oss igenom det och höll motivationen uppe för FSG (Formula Student Germany), så nu börjar vi om på nytt.
I dag genomförs de första, statiska, tävlingsmomenten: formgivning, kostnad och affärssinne. I formgivningsmomentet förhörs laget om alla designval som gjorts för bilen.
Vad gäller kostnad får laget berätta om vilka tillverkningsmetoder som skulle användas om bilen skulle massproduceras.
Affärsmomentet består av en affärspresentation som ska sälja in bilen och visa för domarna hur det kan bli en lönsam verksamhet att tillverka den. I dessa statiska moment tvingas teknikstudenterna att koppla prestanda och andra koncept till de begränsningar som gäller i verkligheten, exempelvis kostnad.

Samma dag genomförs också det första dynamiska momentet: skidpad. I Tyskland sprayar funktionärerna vatten på skidpad-banan för att testa hur bilen klarar sig på vått underlag. Vårt lag fick överlag väldigt positiv respons från domarna i de statiska momenten.
Vi såg ljust på våra chanser i tävlingen.

Se lagets egna filmer

Videouppdateringar från de olika dagarna visar hur vårt humör svängde under tävlingens gång

Lördag:
Dags att fokusera helt på dynamiska tävlingsmoment. Det finns ingen fastlagd körordning för dagen så man måste ha en bra strategi. Vi bestämmer oss för att vara först ut i accelerationsmomentet och få en bra tid.
Efter det fortsätter förarna att testa i testområdet.
Sedan kommer den andra accelerationsföraren tillbaka för att genomföra sitt accelerationstest.
Tyvärr får vi bränsleproblem och kan inte förbättra tiden från den första omgången.

Under eftermiddagen tävlar vi i autocross – ett varv på en bana som förarna aldrig kört förut. Vi placerar oss med tredje snabbaste förbränningstid!
Men vi får också resultaten från de statiska momenten dagen före, och vi ligger inte så högt som vi hade trott. Det i kombination med vårt oturliga accelerationsproblem och en halvbra insats i skidpad gör oss lite nere. Flera börjar känna att det är en hopplös dröm att hamna på prispallen.

www.youtube.com/watch?v=zU_O4pcNojs

Söndag:
Den sista dynamiska tävlingsdagen. Uthållighet och bränsleekonomi testas i ett enda moment – varvloppet.
Tävlingsmomentet inleds av de långsammaste lagen från autocrossen och avslutas av de snabbaste. Förbränningsbilar tävlar inte mot elbilar i Tyskland men de kör ändå tillsammans i loppet. Därför börjar vi som sjua från slutet, fast vi egentligen är tredje lag från slutet.
Laget förbereder sig på träningsområdet för sista gången, och sedan väntar vi på vår tur att köra i Hockenheims formel 1-depå.
Dags att bege sig till banan. Alla lagmedlemmarna står runtom banan i väntan på att få se vår körning.
Vi ser andra lag köra. Vissa drabbas av problem som gör att de inte kan ta sig över den där mållinjen som de har jobbat så hårt för i ett helt år.
Det är känsloladdat och det syns en del tårar. Vi känner med de andra lagen och blir nästan gråtfärdiga själva.
Formula Student är en gemenskap där alla förstår vad de andra går igenom och respekterar varandras arbetsinsatser. När man har jobbat mer än 16 timmar per dag i ett helt år utan uppehåll, är det tufft att behöva bryta finalloppet.

400 av 1 000 poäng
Varvloppet är värt 400 av totalt 1 000 poäng i tävlingen och är därmed det viktigaste momentet. Vi ska köra mot de 6–10 bästa lagen.
Eftersom vi har haft problem att få bränslet att räcka till bestämmer vi oss för att köra i bränslesnålt eko-läge, när vi kommer ut på banan. Det kan ge oss en bättre sammantagen tid – bilen saktar ner dramatiskt när bränslet börjar ta slut – och fler poäng för bränsleekonomi.

Dramatik i banan
Vi har kört hälften av de 18 varven och det är dags att byta förare. Den första föraren har gjort ett bra jobb och kört in respektabla varvtider utan att slösa på bensin.
Den andra föraren kommer ut på banan.
Plötsligt uppstår problem för en av de andra bilarna på banan, och vår förare måste sakta ner på grund av en gul flagga. Det visar sig att den krånglande bilen har fått bränslestopp på sextonde varvet, ett och ett halvt varv före mållinjen.
Strax därefter får ytterligare en bil problem ännu närmare mållinjen, vilket saktar ner bakomliggande bil. Den krånglande bilen kan inte fullfölja loppet.
Den andra föraren ligger bakom, tvingas sakta ner och försöker köra om, men får sedan själv bränslestopp 200 meter före mållinjen. DNF (Did Not Finish) över hela resultattavlan.
Två bilar har tappat hjul i tidigare skeden.
Hela Chalmers Formula Student är på fötterna under detta drama. Vi vill bara fullfölja loppet.
Så hörs en av kommentatorerna:
”Chalmers är ett av de sista lagen i varvloppet, hoppas de klarar sig ända fram … De är på sitt sista varv och kör just igenom kurvan där så många drömmar krossats …Där kommer bilen runt mot hästskokurvan, oj! Och kämpar för att hålla bakänden kvar på banan, jag tror att Freddy har roligt inne i bilen, och han dundrar nedför sista rakan till målkurvan och där åker flaggan ner.”
Vi gjorde det! Vi fullföljde varvloppet!

Den här videon visar våra två sista varv i loppet

Toppbilarna inspekteras igen – ”Vi är i sjunde himlen”
Efter loppet inspekteras de högst placerade bilarna så att man ser att de inte har modifierats inför varvloppet, och vi får godkänt. Vi är i sjunde himlen. Vi går ner till depån och packar ihop bilen och alla verktyg. Sedan tillbaka till lägret för att duscha och göra oss i ordning inför prisutdelningen. Så här långt har funktionärerna bara offentliggjort poängen för statiska moment, skidpad och acceleration, så vi vet inte riktigt hur vi ligger till inför prisutdelningen.

Glada över att ha fullföljt varvloppet tar vi plats för att se de andra lagen få sina priser i de olika tävlingsmomenten. Så blir det dags för den stora prisutdelningen för förbränningsbilar. Tredje pris annonseras: ”Tredjeprisvinnaren är en bil som vi inte har sett här uppe tidigare. Den kommer norrifrån …” ”Det är inte ens en tysk bil.” ”Nej, det stämmer. Det är bil nummer 4, Chalmers!”

”VI VANN TREDJE PRIS VID FSG!”
Tänk er jublet som följde! Efter minst 16 timmars jobb per dag, varje dag i ett helt år, otaliga hinder och inga som helst resultatgarantier. Ögonblick av stress och glädje, med- och motgångar under tävlingar. Utåt sett byggde vi bara en bil, men egentligen byggde vi så mycket mer – ett starkt lag, vänskap för livet och oförglömliga minnen. Vårt mål för hela året, det som var vår drivkraft genom allt slit, var att nå prispallen vid FSG. Det känns obegripligt att säga detta, men vi gjorde det – vi tog tredjeplatsen vid FSG. VI VANN TREDJE PRIS VID FSG!

Vi önskar att vi kunde förmedla känslan av att få sitt hårda arbete belönat, att nå ett mål som var ofattbart svårt att nå, att förverkliga sin dröm. Hela laget genomsyras av obeskrivlig glädje och har svårt att tro att det är sant. Vi skulle gärna försöka förklara hur mycket arbete som låg bakom, även om det är omöjligt, men det gör våra lyckokänslor ännu mäktigare och svårare att beskriva.

Ett extremt tufft år
Det var ett extremt tufft år, men alla är glada över upplevelsen i Chalmers Formula Student. Det har varit en enastående utbildningsupplevelse med en praktisk sida som krävt oerhört mycket i form av laganda, drivkraft och engagemang. Chalmers Formula Student vill tacka för allt stöd, och våra närstående för deras förståelse, eftersom våra liv till stor del har stannat upp medan vi arbetat med projektet.

Kom med i teamet
Snart börjar intervjuprocessen för nästa års lag. Om du studerar vid Chalmers rekommenderar vi att du söker! Det kan verka skrämmande först, men vi ångrar oss definitivt inte. Du hittar mer information på vår webbplats och på affischer runt Chalmers campus.

Text: Tomek Stec
Photo: Tomek Stec, Klaus Scheuplein and Ole Kroeger, Formula Student Germany (FSG)

Läs mer om Chalmers Formula Student
Facebook: facebook.com/chalmersformulastudent
Chalmers Formula Student TV: youtube.com/chalmersfs
Twitter: twitter.com/chalmersformula
Webbplats: chalmersformulastudent.se

IMG_7530 copy IMG_7264 copy IMG_6957 copy IMG_6796 copy IMG_6720 copy IMG_6484 b IMG_6221 copy b